söndag 13 mars 2011

Karlstadslimpor


I helgen har jag rensat och sorterat min enorma recepthög. Då hittade jag det här receptet på Karlstadslimpor. Receptet blev lite knasigt, så jag ändrade om lite och det blev jättegott! Det blev väldigt bra konsistens på brödet när det var klart.


2 limpor


Dag 1

5 dl grovt rågmjöl
ca 7 dl kokande vatten (prova dig fram, det ska bli som en hård gröt)

Häll det kokande vattnet över rågmjölet. Rör om och låt stå över natten.


Dag 2

1 tsk salt
2 tsk brödkryddor (alt mald fänkål eller kummin)
50 g jäst
2 dl drickfärdig apelsinjuice
ca 8-10 dl vetemjöl special


Gör så här:

1. Tillsätt salt, kryddor till gröten från dag 1.

2. Rör ut jästen i den fingervarma juicen och tillsätt den.

3. Arbeta in vetemjölet, när degen släpper från bunken är det lagom. Låt jäsa ca 1 timma.

4. Baka ut degen till två jämna limpor och lägg dem på bakplåtspapper på en plåt. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.

5. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter.

6. Spraya bröden med vatten och lägg dem under en bakduk att svalna.


I det recept jag hittade stod det 5 dl grovt rågmjöl och 3 dl kokande vatten, men när jag hade hällt på 3 dl vatten så var det bara en mjölig, dammig stenklump så jag hällde på mer vatten tills det blev som en gröt, 7 dl blev det. Vet inte om det berodde på att mjölet var torrare än vanligt och drog åt sig mer vätska, men jag testade mig fram och när jag hällt i 7 dl var det bra! Så, prova dig fram med vattnet när du bakar.

Inga kommentarer: