onsdag 18 november 2009

Franska lantbröd med Manitoba Cream

I veckan när jag var och handlade hittade jag en receptfolder på hyllan. I den fanns några recept på bröd med Manitoba Cream, något jag aldrig provat förut. Köpte en påse och nu har jag provbakat!
Manitoba Cream är ett vetemjöl som har en stor andel vårvete och får därav en hög proteinhalt. Detta gör brödet saftigt, högt och luftigt. Men det kräver sin knådning, har man en köksassistent är det en stor fördel att använda den!

Receptet kommer från Finax broschyr men jag har skrivit beskrivningen så som jag gjorde, och inte som proffsen gjorde.... men det blev lika bra för det! Allt mjöl är vägt, vilket jag också gjorde. Gav ett perfekt resultat, så fram med hushållsvågen och baka! Det var verkligen värt 12 minuters lyssnande på surret från köksassistenten! :)


2 bröd

700 g Manitoba Cream
150 g grahamsmjöl
150 g grovt rågmjöl
10 g jäst
675 g vatten
20 g havssalt



1. Väg upp mjölsorterna och häll dem i köksassistentens skål. Lös upp jästen i vattnet. Häll vattnet över mjölet och knåda degen i köksassistenten på lägsta hastighet i 12 minuter. Knådar du för hand så knåda i 15 minuter.

2. Tillsätt saltet och knåda i ytterligare 3 minuter på lägsta hastighet, eller 5 minuter för hand.

3. Låt degen jäsa övertäckt i 45 minuter.

4. Lägg upp degen på bakbordet, knåda degen lätt och lägg sedan tillbaka den i degbunken. Låt jäsa ytterligare 45 minuter.

5. Ta upp degen på bakbordet, knåda den lätt och låt vila 10 minuter på bakbordet.

6. Dela degen i två delar och forma dem till ovala bröd. Lägg dem på bakplåtspapper, strö över lite grahamsmjöl och låt jäsa i 45-60 minuter.

7. Sätt ugnen på 250 grader. Ställ in en plåt samtidigt så att den värms upp.

8. När bröden har jäst färdigt, dra försiktigt över dem på bakplåtspappret till den heta plåten och ställ in den långt ner i ugnen. Kasta in 1 dl vatten i botten på ugnen.

9. Sänk temperaturen efter 5 minuter till 200 grader.

10. Lufta ugnen genom att öppna ungsluckan efter 20 minuter, upprepa sedan luftningen ett par gånger under gräddningen för att brödet ska få en knaprig yta.

11. Total baktid för brödet är ca 45-50 minuter, innertemperaturen skall uppgå till 98 grader när brödet är klart.

12. Ta ut brödet ur ugnen och låt det svalna på ett galler. Spraya på lite vatten med hjälp av en blomspruta för att få en fin krackelerad yta.

2 kommentarer:

Addis och Leif sa...

Hur är det med Manitoba Cream, blir det lägre GI på brödet?

*kram*
/Addis

Julie sa...

Addis: Hmm jag vet faktiskt inte. Proteinhalten är ju högre i mjölet men om det påverkar vet jag inte.