onsdag 11 november 2009

Tomatbröd

Fin färg på degen!

Brödet hade ganska fin färg när det var klart också!
Hade kanske passat bra till en Halloweenfest?

2 limpor

2½ dl tomatjuice eller passerade tomater
3 dl vatten
50 g jäst
3 tsk salt
2-3 tsk paprikapulver
½ dl olja
ca 1,5 liter matbrödsmjöl av vete, lantvetemjöl eller vetemjöl
1. Värm juice och vatten till 37 grader, smula ner jästen i blandningen och rör tills den löst sig. Blanda ner salt, paprikapulver och olja. Tillsätt större delen av mjölet och arbeta degen kraftigt tills den blir smidig. Låt jäsa 45 min - 1 timma.
2. Arbeta degen lätt och dela den därefter i två delar. Forma varje del till en slät limpa och lägg dem i smorda formar eller på smord plåt. Låt jäsa ca 30 minuter.
3. Sätt ugnen på 200 grader.
Grädda bröden i nedre delen av ugnen 35-40 minuter.
4. Stjälp upp bröden ur formarna och låt bröden kallna på galler under duk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande! Du får gärna tipsa om pålägg och användningsområden för såna här lite annorlunda bröd!
Kram C

Julie sa...

Jag tycker det här brödet var gott som en vanlig ostmacka. Fast jag tror att jag ska testa att göra dem som bullar nästa gång, och ha till en soppa! Passar bättre så än som "limpa" tror jag!
Och gör man dem som bullar, så är det 225 graders ugn och ca 10 minuter som gäller!