torsdag 12 november 2009

Grova solroslimpor

Det här receptet hittade jag i en av min farmors gamla "skvallertidningar", klippte ut det och sen hamnade det i min receptpärm. Hittade det för ett tag sen och nu har jag bakat det några gånger och det är mycket uppskattat hemma.



2 bröd

50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
½ dl olja
1 tsk brödkryddor (anis och fänkål, malda)
½ dl farinsocker
3 dl havregryn
1 dl solrosfrön
3 dl grovt rågmjöl
8-9 dl vetemjöl

1. Smula sönder jästen och lös upp den i det ljumna vattnet. Tillsätt salt, olja, brödkryddor, farinsocker, havregryn, solrosfrön, rågmjöl och det mesta av vetemjölet.

2. Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt i 45 min - 1 timma.

3. Dela degen i två delar och knåda lätt, forma sedan till två knubbiga bröd.
4. Täck över med bakduk och låt jäsa 40 minuter.

5. Grädda bröden i 200 grader i nedre delen av ugnen, ca 30 minuter.


Inga kommentarer: