tisdag 9 augusti 2011

Manitoba Creambröd kryddat med anis och fänkål




Det här brödet var supergott! Smakade nästan som köpt... ;) Ytan blev frasig fast samtidigt så där gott seg. Jag hade varken dinkelsikt eller anis och fänkål hemma men det gick lika bra med rågsikt och malda brödkryddor. Man tager vad man haver!


2 bröd



10 g + 20 g jäst

2½ + 2½ dl vatten

1½ dl dinkelsikt

2½ dl + 8-9 dl manitoba cream-mjöl (160 g resp ca 550 g)

1 msk anis

1 msk fänkål

½ dl rapsolja

2 tsk salt

1 msk flingsalt

1. Lägg 10 g jäst i en bunke till en hushållsassistent. Värm 2½ dl vatten till 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör om tills den löst upp sig. Tillsätt dinkelsikt och 2½ dl manitobamjöl. Arbeta degen i maskinen 5-8 minuter och låt därefter degen jäsa i ca 2 timmar.

2. Krossa anis och fänkål i en mortel. Lös 20 g jäst i 2½ dl fingervarmt vatten och häll det över fördegen. Tillsätt hälften av kryddorna, olja, 8-9 dl manitobamjöl och salt. Arbeta degen i maskin ca 10 minuter. Låt degen jäsa under bakduk ca 30 minuter.


3. Dela degen i två delar och baka ut till avlånga lite runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligare 50 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.


4. Skär ett snitt i bröden med en vass kniv. Pensla snittet med lite vatten och strö i de sparade brödkryddorna och flingsalt.


5. Spruta in lite vatten i ugnen med en blomspruta och sätt in brödet mitt i ugnen. Grädda i ca 5 min, sänk sedan värmen till 200 grader. Grädda ytterligare ca 30 min. Brödet är klart när det har en innertemperatur på 98 grader. Låt bröden svalna på galler.





Receptet kommer från Allt om Mat Special, Augusti 2011

måndag 20 juni 2011

Paj med fetaost, ruccola och soltorkade tomater

Den här pajen gjorde jag som små portionspajer och tog med till jobbets sommarfest.

Pajdeg:
75 g smör eller margarin
2½ dl vetemjöl
3/4 dl kesella lätt

Fyllning:
200 g fetaost
150 g ruccola
100 g soltorkade tomater
3 tomater

Äggstanning:
3 ägg
2 dl mjölk
1½ tsk salt
vitpeppar
riven ost

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ihop smör, vetemjöl och kesella och blanda ihop till en smidig deg. Tryck ut den i en pajform, nagga botten och ställ kallt i ca 30 minuter. Förgrädda sedan skalet i mitten av ugnen 10-15 minuter.

2. Fräs ruccolan i en stekpanna med lite smör. Skär fetaost, tomater och soltorkade tomater till små tärningar.

3. Fyll pajskalet med fyllningen och häll sedan över äggstanningen. Strö över riven ost.
Grädda pajen strax under mitten av ugnen i ca 30 minuter tills äggstanningen har stelnat.


Portionspajer, 16 st

Gör 1½ sats av pajdegen. Dela degen i 16 bitar och kavla ut dem till små rundlar som sedan trycks ut i muffinsformar av aluminium. Nagga botten, ställ kallt i ca 30 minuter och förgrädda sedan skalen ca 10 minuter.
Fördela fyllningen i skalen och häll på äggstanningen. Strö över riven ost.
Grädda dem strax under mitten av ugnen 20-25 minuter tills äggstanningen har stelnat.

Danijelas ost- och broccolipaj

Från början var tanken att det bara skulle läggas upp brödrecept här men jag har några goda pajrecept som jag gärna delar med mig av, och paj ja det bakar man väl med!

Detta recept kommer från början ifrån en veckoblaska som jag kikade i hos en av mina bästa vänners, Danijelas, mamma för sisådär 15 år sedan.

Pajdeg:
125 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
1-2 msk kallt vatten

Hacka samman matfett och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform ca 25 cm i diameter. Nagga den i botten och ställ pajdegen kallt i 30 minuter.

Fyllning:
250 g broccolibuketter
250 g cocktailtomater
150 g brieost

Äggstanning:
3 ägg
2 ½ dl matlagningsgrädde
½ krossad vitlöksklyfta (kan uteslutas)
salt och peppar
1/4 tsk timjan
100 g riven lagrad ost

1. Börja med att förgrädda skalet i 200 grader varm ugn i ca 15 minuter.

2. Koka broccolibuketterna i lättsaltat vatten i 2 minuter. Spola av dem med kallt vatten och låt rinna av. Halvera tomaterna och skär brieosten i tärningar.
Fyll pajskalet med broccolin, tomaterna och osttärningarna.

3. Vispa samman ägg, grädde och den krossade vitlöken. Smaka av med salt, peppar och timjan. Häll äggblandningen över fyllningen i pajskalet och strö över osten.

4. Grädda pajen mitt i ugnen i 25-30 minuter, tills äggstanningen har stelnat.
Servera ljummen med en sallad.


Portionspajer, ca 16 st

Gör 1½ sats av pajdegen, dela den sedan i 16 delar och kavla ut till små rundlar. Klä muffinsformar av aluminum med degen, nagga dem i botten och förgrädda i 200 grader, ca 10 minuter. Fördela fyllningen i pajskalen och häll över äggstanningen. Lägg på osten.
Grädda mitt i ugnen, 200 grader ca 20-25 minuter.

onsdag 8 juni 2011

Rabarber - favorit i repris

Såhär i rabarbertider måste jag påminna om det här receptet som finns längre ner på bloggen

http://juliesbaksida.blogspot.com/2010/07/somriga-rabarberbrod.html

Lite annorlunda bröd med rabarber i som är jätttegott att rosta!

fredag 27 maj 2011

Pizzabullar / Mellanmålsbullar






Idag har jag och Emma bakat pizzabullar. Perfekt att ha på lut i frysen inför sommarens båtturer och andra utflykter!
Jag märkte att bullarna lätt fastnade i muffinspappret så det kanske är en god idé att smörja dem lite lätt i botten innan man lägger i bullarna.
Tomatsåsen kan man ju variera lite som man vill, det finns ju smaksatta varianter man kan prova för att variera smaken. Jag bytte ut en av tomatburkarna mot en burk tacosalsa. Mmm, gott! På den ena "degrektangeln" la jag även på hackade oliver, så man kan ju variera innehållet efter vad man gillar, champinjoner, oliver, majs... Den rökta skinkan bytte jag mot skivad rökt kycklingfilé.




30-40 bullar, ganska stora

Det här behövs:
50 g jäst
5 dl vatten
1 dl olja, gärna oliv
1,5 tsk salt
1,5 tsk socker
1 ägg
ca 12 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl

Fyllning:
2 burkar krossade tomater á 400 g
200 g rökt skinka eller annat pålägg, t ex rökt kycklingfilé (skivad)
1 dl tomatpuré
oregano, basilika
riven ost

Gör så här:
1. Värm vattnet till 37 grader och lös upp jästen i vattnet. Blanda ner olja, salt, socker, ägg och grahamsmjöl. Blanda sist i vetemjölet och knåda degen tills den släpper bunkens kanter.
2. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
3. Låt en del av vattnet från tomaterna rinna av. Blanda tomatkrosset med tomatpuré och kryddor.
4. Arbeta samman den jästa degen och dela den i två lika stora delar. Kavla ut varje del till en stor rektangel. Bred ut hälften av tomatsåsen över den ena utkavlade degen, strö på strimlad skinka och strö till sist över ost.
5. Rulla ihop degen som en rulltårta (eller precis som man gör när man bakar kanelbullar). Skär i lagom stora bitar och lägg dem i bullformar på en plåt. Gör likadant med den andra degbiten.
6. Låt bularna jäsa under duk i ca 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Strö ost över bullarna och grädda dem mitt i ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna på galler.




lördag 19 mars 2011

Glutenfria fiberfrallor

De här fiberfrallorna bakade jag till Williams dopkalas för sisådär en fyra år sedan eftersom en släkting är glutenintolerant. De blev mycket uppskattade men så la jag undan receptet och glömde bort det. För ett tag sen kom jag tänka på det när det bakades glutenfritt på jobbet och så kom receptet fram när jag städade i min stora recepthög i veckan.
Så, här kommer ett recept på ett glutenfritt bröd!

9-10 st

½ pkt jäst (25 g)
3 dl mjölk
2 msk olivolja
1 msk Fiberhusk
½ dl Fibrex
1 tsk malda brödkryddor
½ tsk salt
knappt 4 dl (ca 240 g) fin glutenfri mjölblandning med mjölk (Semper) eller Finax glutenfri mjölmix
Solrosfrön, glutenfritt mjöl till garnering

Gör så här:

1. Smula jästen i en skål. Häll på kall mjölk och olja. Blanda ner Fiberhusk, Fibrex, brödkryddor och salt. Rör om och låt stå 5-10 minuter.
2. Tillsätt hälften av mjölet och arbeta alltsammans kraftigt med vass kniv i en matberedare. Arbeta in resten av mjölet i småportioner till en tjock sockerkaksliknande smet. Den ska inte vara som en vanlig deg!
3. Flytta över smeten till en rejäl spritspåse som du ställer i en hög kanna. Stäng den stora öppningen ordentligt och klipp av spritsspetsen. Spritsa ut smeten till jämnstora runda eller avlånga bullar direkt på en bakplåtspappersklädd plåt.
4. Strö på solrosfrön och pudra över lite glutenfri mjölblandning. Täck med bakduk och låt bullarna jäsa 1-1½ timme.
5. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller tills bullarna har fått fin färg.

söndag 13 mars 2011

Långpannebröd med havre och graham


24 bitar


Det här brödet är mycket lättbakat! Ännu ett fynd i min recepthögsstädning :)

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja eller flytande margarin
2 msk brödsirap
½ tsk salt
2 dl havregryn
4 dl havrekli
4 dl grahamsmjöl
ca 4 dl vetemjöl (gärna special)


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke. Häll över det ljumna vattnet och rör om tills jästen löst sig. Blanda ner alla ingredienser utom vetemjölet. Arbeta degen.

2. Ta till sist i så mycket vetemjöl att degen släpper bunkens kanter.

3. Täck över och låt degen jäsa 45 min.

4. Arbeta ihop degen och kavla sedan ut den i en bakplåtspappersklädd långpanna. Skåra med en kniv så att det blir 24 bitar.

5. Låt jäsa i cirka 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

6. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter.